چگالی چوب ترمووود
تعمیرات و تغییرات چوب ترمو و رنگ ترمو

چگالی چوب ترمووود

گروه وودمستر

چگالی چوب ترمووود

چگالی چوب ترمو یکی از مهم ترین مباحث مورد جستجو در هنگام انتخاب و خرید چوب ترمووود است. چگالی چوب ترمووود در بازه ای متغیر قرار دارد. اما پیش از ارزیابی چگالی چوب ترمووود لازم است تا مبحث چگالی چوب را مورد بررسی قرار دهیم و سپس آن را با چگالی چوب ترمووود بسنجیم. چوب ماده ای است که دارای خصوصیات فیزیکی بیشماری است. یکی از خواص فیزیکی چوب همین چگالی یا دانستیه و یا وزن مخصوص چوب است. چگالی چوب هر درخت از سوزنی برگ گرفته تا پهن برگ منحصر به خود آن گونه است. طبیعی است که انتخاب چوب ترمووود از میان خیل این گیاهان بستگی به خصوصیات فیزیکی چوب دارد. بنابراین چگالی چوب یکی از عواملی است که در انتخاب چوب تولیدی ترمووود اثرگذار خواهد بود. در این نوشته قصد داریم تا عوامل مؤثر بر چگالی چوب را معرفی کنیم و بررسی که چگالی چوب چه اثری بر کیفیت چوب و بخصوص پروفیل های ترمووود خواهد داشت.

چگالی-ترمووود

چگالی چوب

وزن مخصوص چوب در واقع وزنی است که به ازای هر واحد حجم چوب به سطح وارد می شود. به بیان دیگر نسبت جرم چوب به حجم آن چگالی چوب نام دارد. چگالی یکی از مهم ترین فاکتورهای فیزیک چوب است.

چگالی چوب رابطه ی تنگاتنگی با گونه ی چوب و میزان رطوبت موجود در آن دارد. برای محاسبه ی جرم چوب ابتدا رطوبت آن را به ۱۲% می رسانند و پس از آن جرم چوب را اندازه گیری می کنند.

ساختار چوب به گونه ای است که رطوبت در آن هیچوقت ثابت نیست. سلول های چوب دارای تراکم نامنظم در سرتاسر اسکلت چوب هستند. این بدین معنی است که در یک بخش چوب تراکم سلولی بالاتر است و در بخشی دیگر پایین تر. تمامی این سلول ها در حال جذب رطوبت از محیط اطراف خود هستند. بدیهی است که با توجه به موضوع عدم یکنواختی تراکم سلولی چوب، رطوبت در بخشی از چوب بیشتر بوده و در بخشی دیگر کم تر. به همین دلیل اندازه گیری جرم و حجم چوب ثابت نخواهد بود و تغییر خواهد کرد. البته در حال حاضر دانشمندان در حال تحقیق برای تولید چوبی هستند که میزان رطوبت درون آن همیشه ثابت باشد.

سن برداشت چوب مهم ترین امر در تعیین چگالی متوسط چوب است. البته این مورد به گونه ی چوب نیز مربوط است اما اگر در روش اصلاح و هرس درختان تغییراتی ایجاد کنیم در نهایت می توان میزان چگالی چوب را تغییر داد.

 

حلقه های رشد و تعیین چگالی چوب

حلقه های رشد سالیانه عاملی دیگر در تعیین چگالی چوب هستند. با برش دادن تنه ی یک درخت، حلقه های تیره و روشنی را در مقطع آن مشاهده می کنید. هر کدام از این حلقه ها رشد یکساله ی درخت را نشان می دهند. قطر این حلقه ها به میزان فعالیت درخت بستگی دارد. یعنی ممکن است در یک سال و با توجه به مساعدت آب و هوا و خاک فعالیت های یک درخت بیشتر باشد بنابراین حلقه ی سالیانه ی این درخت در این سال بیشتر خواهد بود. چوب هایی که حلقه ی رشد بزرگ تری دارند چگالی کم تری نسبت به چوب هایی دارند که حلقه ی رشد سالیانه ی آن ها کوچک تر است.

چگالی-ترمووود

رشد گیاه و چگالی

برخی از گیاهان هستند که سرعت رشد بیش تری نسبت به دیگر گیاهان دارند. باید گفت چوب هایی که گیاهان آن ها کندتر رشد می کنند چگالی و تراکم ساختاری بیش تری دارند.

هم چنین چوبی که از تنه ی اصلی درخت به دست آمده از چوب های انشعابات و شاخه های فرعی چگال تر است.

چگالی چوب ترمو وود

همان طور که می دانید در فرایند ترمووود، چوب را با استفاده از حرارت اصلاح می کنند. با بالا رفتن دمای چوب چگالی آن کاهش می یابد. در فرایند ترمووود و با استفاده از حرارت، مواد مغذی چوب مثل رزین و صمغ تا حد زیادی تبخیر می شوند. رطوبت چوب نیز در فرایند ترمووود کاهش یافته و به کمتر از ۱۰% می رسد. در این حالت چگالی چوب ترمووود کاهش میابد. در واقع هر چقدر که دما افزایش می یابد چگالی چوب ترمووود کاهش خواهد یافت. در فرایند اصلاح حرارتی چوب یا همان ترمووود در واقع این جرم چوب است که تحلیل می رود بنابراین می توان گفت گه چگالی چوب ترمووود از چگالی چوب های حرارت ندیده و اصلاح نشده کم تر است. چگالی چوب ترمووود در بازه ای متغیر و نزدیک به حد ۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب قرار دارد. این چگالی در برابر دیگر مصالح کاربردی برای ساخت و ساز یا دکوراسیون داخلی بسیار کم است.

 

در فرایند ترمووود چگالی چوب ترمووود کاهش می یابد. خیلی ها تصور می کنند که با کاهش چگالی مقاومت چوب کاهش می یابد. این درست است که با کاهش چگالی مقاومت چوب کاهش می یابد اما باید در نظر داشت که در چوب های ترمووود رطوبت نیز به همراه چگالی کاهش داده شده است. حقیقت این است که مقاومت چوب های کم چگال که رطوبت زیادی دارند افت شدیدی خواهد داشت. اما در فرایند ترمووود به علت متعادل سازی رطوبت، پروفیل های چوب مقاومت حداکثری خود را حفظ می کنند. در واقع این رطوبت است که می تواند طول عمر و مقاومت چوب های کم چگال را کاهش دهد. بنابراین کاهش چگالی چوب ترمووود برای مقاومت و طول عمر چوب مشکلی به وجود نخواهد آورد.

مجموعه وودمستر با سابقه بیش از 3 دهه در زمینه دکوراسیون داخلی و فضا سازی (محیطی،شهری) آماده همکاری جهت طراحی و تامین مصالح به صورت پخش عمده و جزئی چوب ترموود (ترمووود) و رنگ ترمووود می باشد

مجموعه وودمستر، نصب و اجرای انواع سازه ها با چوب ترمو

 

سال ساخت : 1398

مجری» مجموعه تخصصی چوب ترمو وود وودمستر ایران

مجموعه وودمستر، نصب و اجرای انواع سازه ها با چوب ترمو فنلاند و رنگ ترمو

آدرس: تجريش،خيابان فنا خسرو،پلاك 33 ،واحد 302

۰۲۱۲۶۸۵۵۹۱۸

تلفن: 02126854961-02126855918موبایل: 09122063049