خواصیت فیزیکی چوب ترموود
تعمیرات و تغییرات چوب ترمو و رنگ ترمو

خواصیت فیزیکی چوب ترموود

گروه وودمستر

خواص فیزیکی چوب ترموود

خواص فیزیکی چوب ترموود عمدتاً شامل توارث چوب ترمووود خواهد بود. این خواص عبارت اند از: شکل ظاهری، رنگ ترمو، بو، طعم، جرم ویژه ی نسبی و میزان رطوبت. همچنین عکس العمل چوب ترمود در برابر حرارت، الکتریسیته، صوت و غیره نیز جزء این خصوصیات هستند. خواص فیزیکی چوب ترمووود با آن دسته از خواصی که از نیروی های مکانیکی خارجی و شیمیایی پدید می آید، بسیار متفاوت است. از خواص فیزیکی چوب ترمو وود معمولاً برای تعیین کاربرد و مصارف چوب استفاده می شود.

چوب-ترمووود

چوب ترموود

چوب ترمو یک ماده لیگنوسلولزی است که از ریشه، ساقه و شاخه ی گیاهان چوبی به دست می آید. سلول های تشکیل دهنده ی چوب ترموود عمدتاً دوکی شکل و توخالی هستند. این سلول ها در موازات یک دیگر و در راستای طولی درخت قرار دارند. ساختمان موازی سلول های چوب ترموود بر روی خواص و کاربرد نهایی چوب تأثیر گذار هستند.

خواص فیزیکی چوب ترموود

پوست درخت:این قسمت شامل دو بخش است. لایه ی مرده یا پوسته بیرونی و لایه ی زنده یا پوسته درونی. لایه ی بیرونی مرکب از سلول ها و بافت های مرده است و ضخامت آن بسته به سن درخت متغیر است. پوسته بیرونی معمولاً خشک و چوب ترمووود پنبه ای است. این لایه حفاظت از درخت را بر عهده دارد. لایه ی درونی مرکب از بافت های زنده، نرم و مرطوب است. این لایه مواد غذایی تولید شده را به دیگر نقاط هدایت می کند و یکی از خواص فیزیکی چوب را تشکیل می دهد.  چوب ترمو

کامبیوم : این لایه بین پوست و چوب ترمووود قرار دارد. کامبیوم از سمت خارجی، سلول های پوست (سلول های آبکش) و از داخل، سلول های تشکیل دهنده ی چوب ترمووود را تشکیل می دهند.

چوب ترمو: بافت لیگنوسلولزی ساقه، شاخه و ریشه ی گیاهان چوبی که در حد فاصل بین مغز و لایه ی زاینده قرار دارد و وظیفه ی آن انتقال آب، ذخیره مواد غذایی و تأمین مقاومت مکانیکی است.

مغز: دارای بافت نرمی است که در مرکز تنه ها و شاخه ها قرار دارد.

چوب-ترمووود

پره های چوبی : پره های چوبی، نوارهایی هستند متشکل از یک یا چند ردیف سلول های شعاعی که از پوست تا مرکز درخت وعمود بر دو ابر سالیانه امتداد دارند و کار آن ها عمدتاً انتقال و ذخیره سازی مواد غذایی است.ترموود

چوب ترمو وود بهاره و چوب ترمووود تابستانه: چوبی که در آغاز فصل رویش به خصوص در چوب های مناطق معتدله و سردسیری تشکیل می شود. این لایه معمولاً دارای  سلول های درشت با دیواره ی سلولی نازک است. رنگ ترمووود آن روشن است و اصطلاحاً به آن چوب ترمو بهاره یا چوب ترموود آغاز می گویند. چوبی که در پایان دروه ی رویش به وجود می آید، به دلیل کم بودن جریان آب، سلول هایی با حفره های تنگ تر و غشای سلولی ضخیم دارند و رنگ ترمو آن تیره تر از چوب ترمو بهاره است و اصطلاحاً به آن چوب ترموود تابستانه گفته می شود. به مجموع چوب ترمووود بهاره و تابستانه که در یک دوره ی رویش تولید می شوند، دایره ی رویش سالیانه می گویند.

خواص فیزیکی چوب ترموود

چوب یک ماده ی طبیعی با منشأ بیولوژیک است. بنابراین در مورد چوب تروود باید به دو خاصیت بنیادی و انحصاری توجه کرد:

الف) همان طور که دو انسان با یکدیگر یکسان نیستند، شاخه های یک درخت نیز یکسان نیستند. خصوصیات و ویژگی های دو قطعه چوب ترموود کاملاً یکسان نخواهند بود. عدم یکنواختی محدود به ظاهر چوب ترموود نیست، بلکه باعث به وجود آمدن خواص متفاوتی می گردد.

ب) چوب ترمووود از سلول هایی تشکیل شده که این سلول ها زمانی زنده بوده اند. ساختمان این سلول ها متفاوت اند. چوب ترمو وود ماده ای هرسو نایکسان است، به این دلیل که خواص آن در جهت های متفاوت، مختلف است.

اغلب سلول های چوب ترموود به شکل لوله های بلند و باریک هستند که در جهت محور ساقه درخت و به طور موازی قرار گرفته اند. در چوب ترموود درختان پهن برگ تنوع سلول ها زیادتر است و چندین نوع سلول با وظیفه های بیولوژیک متفاوت وجود دارد. ولی در چوب ترمووود سوزنی برگان، تنوع سلولی کمتر بوده و در این میان تراکئید ها از همه واضح تر هستند.

هر سو نایکسانی در چوب ترموود

سه جهت اصلی را برای طرز قرار گرفتن الیاف چوب ترمووود در نظر می گیرند.

  1. جهت طولی یا محوری، موازی با محور اصلی درخت
  2. جهت مماسی، که مماس بر دایره های رویش سالیانه است.
  3. جهت شعاعی، عمود بر جهت مماسی است و در جهت شعاع دایره های سطح مقطع درخت است.

خواص فیزیکی چوب و ترمووود

در ساخت پروفیل های ترمو وود معمولا از چوب هایی استفاده می شود که جهت قرار گرفتن الیاف آن ها در جهت طول یعنی موازی یعنی موازی با محور اصلی درخت باشد. استفاده از چوب ترموود درختان سوزنی برگ و پهن برگ که تعداد گره های کمتری داشته باشند برای ترمو شدن مناسب تراند. کیفیت ترمووود بسته به خواص فیزیکی چوب خواهد بود. یعنی در صورتی که خواص فیزیکی چوب ترموود را به صورت بهینه انتخاب کنیم ترمووود مرغوبتری را ارائه خواهیم داد.

مجموعه وودمستر با سابقه بیش از 3 دهه در زمینه دکوراسیون داخلی و فضا سازی (محیطی،شهری) آماده همکاری جهت طراحی و تامین مصالح به صورت پخش عمده و جزئی چوب ترمو وود (ترمو وود) و رنگ ترمو وود می باشد

مجموعه وودمستر، نصب و اجرای انواع سازه ها با چوب ترموود

مجری» مجموعه تخصصی چوب ترمووود وودمستر ایران

مجموعه وودمستر، نصب و اجرای انواع سازه ها با چوب ترمو فنلاند و رنگ ترمو

آدرس: تجريش،خيابان فنا خسرو،پلاك 33 ،واحد 302

۰۲۱۲۶۸۵۵۹۱۸

تلفن: 02126854961-02126855918موبایل: 09122063049